Przejdź do głównej zawartości

Haben wir Angst? Syndrom oblężonej twierdzy według zespołu Rammstein

Ponad miesiąc temu, 29 kwietnia, jeden z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich zespołów muzycznych wydał swój ósmy studyjny album Zeit (niem: Czas). Pandemia okazała się szczególnie płodnym okresem dla twórczości muzyków zza Odry. Od premiery szóstego albumu Liebe ist für alle da (niem: Miłość jest dla wszystkich) w 2009 roku

            Ponad miesiąc temu, 29 kwietnia, jeden z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich zespołów muzycznych wydał swój ósmy studyjny album Zeit (niem: Czas). Pandemia okazała się szczególnie płodnym okresem dla twórczości muzyków zza Odry. Od premiery szóstego albumu Liebe ist für alle da (niem: Miłość jest dla wszystkich) w 2009 roku, przez prawie dekadę zespół skupiał się przede wszystkim na trasach i festiwalach wykonując wydane wcześniej utwory. Twórczymi wyjątkami w tym czasie były poboczne projekty pojedynczych członków zespołu (Lindemann czy zespół Emigrate Richarda Krupse). Wreszcie w maju 2019 roku długoletnia przerwa w nagrywaniu nowych utworów stała się historią. Fani mogli zachwycać się nowym, bezimiennym albumem z zapałką na okładce. Przed wybuchem pandemii członkowie zespołu przewidywali, że nowy materiał Rammstein będzie mógł promować trasami koncertowymi przez 3-4 lata (Loudwire, 2019). Jednakże COVID-19 pokrzyżował te plany.

            W czasie lockdownów pojawiły się pierwsze doniesienia, że Rammstein znowu pracuje nad nowymi piosenkami (Consequence, 2020). Biorąc pod uwagę ostatnią przerwę między nowymi albumami, informacja ta zachwyciła fanów na całym świecie. W ten sposób po niecałych trzech latach znów możemy zapoznać się z najnowszą twórczością zespołu Rammstein.

 

https://obliveon.de/rammstein-neue-single-beschwoert-die-deutsche-angst/

             Niemieccy artyści kojarzeni są nie tylko z ciężką muzyką czy z wyjątkowym wizerunkiem scenicznym, ale także z szerokim wachlarzem podejmowanych w piosenkach tematów. Tekstom, teledyskom jak i koncertom towarzyszą często treści, o „lekko” kontrowersyjnym charakterze. Rammstein gra zarówno wzruszające ballady, opowiadające o nieszczęśliwej miłości (np. Ohne Dich, niem: Bez ciebie), niepokojące utwory, w których podmiotem lirycznym jest ofiara kanibala (Mein Teil, niem: Moja cząstka) jak i frywolne piosenki typu niezbyt bogatego w metafory Dicke Titten (niem: Duże piersi).

            Wśród utworów znajdujących się na najnowszym albumie z politycznego, jak i politologicznego punktu widzenia szczególnie przyciąga uwagę Angst (niem: Strach). Piosenkę wyróżnia także nakręcony do niej teledysk opublikowany w dniu premiery płyty.

            Dlaczego utwór ten jest interesujący? Celowo lub przypadkiem (chociaż moim zdaniem zdecydowanie świadomie), Rammstein zobrazował i opisał syndrom oblężonej twierdzy. Zjawisko to opisać można jako mechanizm roztaczania atmosfery strachu poprzez określoną narrację oblężenia, która doprowadzić ma do wewnętrznej mobilizacji i unifikacji w obliczu domniemanego zagrożenia i przeciwko niemu (Ziółkowski, 2019). Już sam tytuł nie tylko nawiązuje, ale określa główne narzędzie oraz źródło rodzaju społecznej manipulacji. Lecz czy przypadkiem nie mamy do czynienia z nadinterpretacją? Przecież strach może dotyczyć wielu innych tematów. Zajrzyjmy zatem do tekstu:

Kiedy dzieci się źle zachowywały
Ojciec straszył
Czarny Pan, on cię zabierze
Jeśli nie będziesz postępował zgodnie z moimi nakazami

I wierzymy w to do dziś
Więc w strachu są kraj i ludzie
Stanie się coś złego
Zło nadejdzie, nigdy nie odejdzie

 

Strach nasila się nocą

Drzwi i bramy są strzeżone

Mokre plecy, lepkie dłonie

Wszyscy boją się Czarnego Pana

 

Podkrada się w ciemności

Jeśli nie będziesz grzeczny, złapie Cię

Nie ufaj więc obcym

Tak wiele koszmaru, tak wiele szaleństwa

 

I wierzymy w to do dziś

Zgraja jest uzbrojona

Ach oni nie mogą tego zostawić

Krzyczą „ognia” na ulicach

 

Kto boi się Czarnego Pana

Kto boi się Czarnego Pana

Kto boi się Czarnego Pana

Kto się boi

 

Strach nasila się nocą

Prawie nikt nie zamyka oczu

Mokre plecy, lepkie dłonie

Wszyscy się boją

 

            W tekście widocznie wyróżniają się dwie płaszczyzny – indywidualna (czy wręcz osobista) i społeczna. Podmiot liryczny lawiruje między opisami doświadczeń zastraszanych „wychowawczo” dzieci, a obrazem całej społeczności żyjącej w lęku przed niedookreślonym i niekoniecznie rzeczywistym zagrożeniem. W warstwie lirycznej warto także zwrócić uwagę na fizyczny opis reakcji ludzkiego organizmu na stres związany z niepokojem i strachem. Mokre plecy, lepkie dłonie powtórzone w refrenie celnie podkreśla, że ludzka reakcja na tego rodzaju emocje jest pierwotna i bazuje na instynkcie. Zdecydowana większość ludzi ma trudności z opanowaniem stresu, co czyni strach jednym z najskuteczniejszych narzędzi manipulacji. Bezpieczniej jest być przedmiotem strachu niż miłości, jak czytamy na potwierdzenie tej tezy w Księciu Machiavellego.

 

https://summainferno.com/rammstein-estrena-video-angst/

            Metafora Czarnego Pana (niem. Schwarzer Mann) zdaje się być przewrotna i dwuznaczna. Z jednej strony mamy do czynienia z podstawową i pierwotną interpretacją, wynikającą z tekstu piosenki. Najpewniej część lub większość z nas słyszała będąc dziećmi w różnych wersjach formułkę: Jeśli nie będziesz grzeczny/a przyjdzie pan i cię zabierze. Odpowiednikiem z niemieckiego kręgu kulturowego jest właśnie Czarny Pan, będący syntezą wszelkiej maści diabłów, demonów i innych fantastycznych złych duchów, którymi budzono lęk oraz wymuszano posłuszeństwo wśród najmłodszych mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Warto także dodać, że pojawiające się w tekście utworu sformułowanie: Kto boi się Czarnego Pana? (niem: Wer hat Angst vorm schwarzen Mann?) jest nazwą niemieckojęzycznego odpowiednika podwórkowej gry w berka (Focus.de 2018).

            Druga możliwa interpretacja Czarnego Pana, która pojawia się w teledysku odnosi się, moim zdaniem do politycznej i społecznej sytuacji w Unii Europejskiej. Pierwsza i ostatnia scena wideoklipu tworzy swoistą klamrę, będącą niezależną od fabuły całego nagrania. Na samym początku, zaraz po czołówce z logiem zespołu, jeszcze przed pierwszymi dźwiękami utworu, widzimy na czarno-białym ekranie kobietę z dzieckiem. Postaci opatulone w koce siedzą na niewielkim, zapiaszczonym obszarze otoczonym drutem kolczastym. Jedynym słyszalnym dźwiękiem jest szumiący nam w głośnikach wiatr. Scena się kończy, zaczyna się właściwa część teledysku. Obrazek ten wróci pod koniec nagrania, po końcu piosenki, w trakcie napisów końcowych. Tym razem, scena trwa dłużej. Okazuje się, że matkę z dzieckiem oglądają na ekranie telewizora sprzed połowy wieku członkowie zespołu. Mężczyźni ubrani w nienagannie czyste sweterki, na wygodnych kanapach (sceneria i odzież przypominające obraz sielanki przedmieść amerykańskiego snu) zajadając się trudnymi do określenia przysmakami, wpatrują się w malutki wyświetlacz starego odbiornika telewizyjnego. Kamera się porusza okrążając muzyków-aktorów zza kanap. Oddalając się, obraz zmienia się na wyświetlacz smartphone-a matki. Jej dziecko rysuje coś patykiem po piasku. Ostatnia scena znów rozgrywa się między telewizorem a kanapami. Wokalista zespołu wstaje, sięga po kosiarkę (rekwizyt używany w pierwszych scenach teledysku) i miażdży nią telewizor. Po pierwszym uderzeniu kolory wracają. Poznajemy barwę koszul pod sweterkami. Warto także dodać, że zarówno matka jak i jej dziecko mają ciemny kolor skóry. Sceny te nadają utworowi wymowy zdecydowanie politycznej i zdecydowanie aktualnej. W postaciach otoczonych drutem kolczastym możemy zobaczyć uchodźców uwiecznionych na amerykańsko-meksykańskiej, węgiersko-serbskiej czy w końcu polsko-białoruskiej granicy.

            Widzimy powtarzającą się w zwrotkach piosenki sentencję: wierzymy w to do dziś. Muzycy wskazują tym samym genezę naszych społecznych lęków i zrównują je do jednego, tego samego dziecięcego strachu przed obcym i nieznanym. W teledysku widzimy członków Rammstein-a w roli aktorów. Muzycy nie grają tutaj siebie. Są aktorami reprezentującymi bogatych, uprzywilejowanych obywateli szeroko pojętego świata zachodniego, który możemy rozumieć jako państwa Ameryki Północnej i Europy Środkowo-Zachodniej. Wskazuje na to ich ubiór, grill, ogródek i ogólna mowa ciała.

            Warto wspomnieć o genialnym w swej prostocie rozwiązaniu scenicznym. Większość wydarzeń rozgrywa się na kole podzielonym na sześć części, po jednej dla każdego aktora. Każdy ogródek jest identyczny. W tym miejscu można także przytoczyć kolejny fragment refrenu, który wzmacnia nawiązanie do syndromu oblężonej twierdzy - drzwi i bramy są strzeżone. Czy to tylko środek stylistyczny mający wzbogacić tekst utworu, czy może celowe posłużenie się retoryką i symbolami odpowiadającymi narracji oblężenia?

            Idylliczny obraz mikrokosmosu aktorów, burzy głowa z ekranu. W środku koła, gdzie stykają się płotki wszystkich sześciu mieszkańców znajduje się wąskie stanowisko komputerowe. W międzyczasie widzimy, kto znajduje się po drugiej stronie ekranu. Wokalista zespołu wciela się w drugą rolę, którą można spokojnie określić mianem demagoga. Nie wiemy jednak czy to polityk, celebryta, przedstawiciel władzy czy popularny bloger. Interpretacja w tym wypadku jest otwarta. Ważne jest to, że postać ta, skrępowana kaftanem bezpieczeństwa wprowadzana jest na mównicę i dysponuje środkiem masowego (jak na skalę teledysku) przekazu. Interesującym również aspektem jest otoczenie demagoga. Spętany wokalista wykrzykuje tekst piosenki wśród układów tanecznych cheerleaderek. To one umieszczają demagoga na mównicy, rozdają właścicielom ogródków cegły i zaprawę murarską, sprzedają automatyczne karabiny szturmowe. Wszystko to z nieustającym uśmiechem na ustach. Moim zdaniem przekaz płynący z tych scen jest jasny i dobitny. Muzycy posługując się prostymi skrótami myślowymi i symbolami, przedstawiają sposób działania oraz katastrofalne skutki populizmu.

https://www.metalsucks.net/2022/04/29/rammstein-release-surreal-politically-loaded-music-video-for-angst/amp/

            Uważam, że praca zespołu w przypadku teledysku do utworu Angst, wiąże się nie tylko z interesującym doznaniem kulturowym, ale także z godnym docenienia zaproszeniem odbiorcy do refleksji. Nie jestem pewien, czy zastosowanie przymiotnika „polityczna” w kontekście tej piosenki byłoby zabiegiem odpowiednim. Jednakże Rammstein pokazał, że jest zespołem zaangażowanym w otaczające muzyków życie społeczno-polityczne, który potrafi wykorzystać swą rozpoznawalność w celu promowania głębszych refleksji. Utwór Angst jednocześnie dotyka i nie porusza bezpośrednio tematyki bieżących wydarzeń politycznych, dzięki czemu piosenka nabiera uniwersalnego charakteru. Pozostawię bez odpowiedzi pytania o efekt teledysku, oraz o to czy utwór zostanie odpowiednio zrozumiany. Czy przekaz dotyczący populizmu i zjawiska oblężonej twierdzy dostrzegą tylko osoby zaznajomione z naukami społecznymi?

            Wer hat Angst? 

Autor: Michał Tkaczyk

Bibliografia:

J. Kajzer, Richard Kruspe: Rammstein Will Tour for Next Three to Four Years, https://loudwire.com, 14.05.2019 r.

S. Kaufman, Rammstein Working on New Songs While in Lockdown, https://consequence.net, 15.06.2020 r.

P. Achilles, Wer hat Angst vorm schwarzen Mann? Regeln zum Kinderspiel, https://praxistipps.focus.de, 16.12.2018 r.

J. Ziółkowski, Syndrom oblężonej twierdzy, Elipsa Dom Wydawniczy, Warszawa 2019.

Tłumaczenie piosenki: https://www.feuerrader.pl/releases/lyrics/show/372/74