Przejdź do głównej zawartości

Idea utopii politycznej - po co nam utopie?

Czy utopijne projekty polityczne są niepotrzebne? Czy projekty wykluczające obiektywne poznanie nie pokazują jakiegoś wycinka prawdy o rzeczywistości? Wydawać by się mogło, że nauka i utopia to oksymorony. Jeżeli bowiem naukę zdefiniujemy jako dążenie do twórczego poznania obiektywnej prawdy o rzeczywistości

Utopie polityczne - teoria

Wydawać by się mogło, że nauka i utopia to oksymorony. Jeżeli bowiem naukę zdefiniujemy jako dążenie do twórczego poznania obiektywnej prawdy o rzeczywistości (Lekka-Kowalik, 2014, s. 108), wówczas utopia, rozumiana jako pewien nierealistyczny i niemożliwy do zaistnienia projekt społeczno-polityczny, zaprzecza podstawowym tezom naukowym. Czy zatem utopijne projekty polityczne są niepotrzebne? Czy projekty wykluczające obiektywne poznanie nie pokazują jakiegoś wycinka prawdy o rzeczywistości?

Aby poszukać sensu politycznych utopii, należy najpierw wyjaśnić na czym polega projekt utopii oraz jakie są jego korzenie ideowe. Jerzy Szacki w książce “Spotkania z Utopią” wyróżnił kilka możliwości interpretacyjnych terminu utopia. Zdaniem Szackiego utopią jest:

1.Mrzonka, wytwór nieliczącej się z rzeczywistością fantazji, projekt, którego urzeczywistnienie nie jest możliwe; 2. Całościowy ideał społeczny; 3. Eksperyment myślowy pokazujący, jak mogłoby wyglądać społeczeństwo po przyjęciu innych reguł (norm) działania i organizacji, czy też innych instytucji; 4. Projekt społeczny, który zarazem przyjmuje ideał i sytuuje go w opozycji do rzeczywistości „tu i teraz”. (Szacki, 1980, s. 31)

Utopia jest więc pewnym konstruktem myślowym, który ze względu na swoje idealistyczne i niepełne postrzeganie rzeczywistości nie jest możliwy w pełni do wprowadzenia. Ów konstrukt jest jednakże potrzebny, aby wskazać mankamenty zastanego układu społeczno-politycznego oraz zaproponować pewną wizję lepszego państwa i społeczeństwa. Sam termin pochodzi z eseju Thomasa More'a pt. “Utopia”, w którym autor opisał wizję idealnej wyspy. Utopie polityczne powstawały jednak także w późniejszych czasach. Aby spróbować odpowiedzieć na pytania: po co nam utopie oraz dlaczego projekty utopijne są niemożliwe do implementacji w rzeczywistości, należy najpierw przedstawić kilka najważniejszych tego typu koncepcji.

Utopijna wyspa Thomasa More'a

Thomas More stworzył podstawy swej utopii w momencie kryzysu średniowiecznych struktur społecznych i kształtowania się zupełnie nowego modelu społeczeństwa (Pańków, 1990, s. 41). Jego projekt idealnego państwa był więc odpowiedzią na patologie ówczesnych ustrojów społeczno-politycznych i ekonomicznych. Zdaniem More'a - to właśnie kryzys państwa doprowadził do kryzysu moralnego ludzi, a zatem moralne uzdrowienie człowieka jest pochodną poprawy funkcjonowania organizmu państwowego.



Źródło: https://www.polityka.pl/niezbednik/1678980,1,tomasz-morus--tworca-idealnego-spoleczenstwa.read

Aby osiągnąć odpowiednie warunki do rozwoju społeczeństwa, More'a lokuje swe idealne państwo na wyspie, otoczonej przez naturalne elementy terenu, mające zapewniać bezpieczeństwo - skały podwodne i mielizny (Morus, 1993 , s. 59). Pierwotnie jednak tereny Abraksy na której znajdować się miała wyspa połączone były z lądem - ich odłączenie było projektem strategicznym zdobywcy - Utopusa. Geograficzne rozmieszczenie wyspy było ważne, ponieważ to ono de facto gwarantowało spokój i bezpieczeństwo mieszkańców.

Warunki geograficzne nie były jednak jedynymi czynnikami, które gwarantować miały sprawne funkcjonowanie Utopii. Znaczenie miała również ściśle określona i ujednolicona organizacja przestrzenna i architektoniczna. Na wyspie rozlokowano dokładnie 54 miasta, które były od siebie oddalone o określoną odległość oraz posiadały podobny przydział ziemi (Ibidem, s. 60-61). Każde z nich posiadało te same budynki, rozmieszczone na jednakowym planie.

Owa jednolitość jest podstawową zasadą funkcjonowania Utopii, bowiem More idealnego modelu społeczeństwa doszukiwał się w całościowej realizacji zasady egalitaryzmu - a zatem pełnej równości praw i obowiązków, ale także braku nierówności społecznych i ekonomicznych (Gutowski, 2006, s. 60).  Tego rodzaju urządzenie stosunków społeczno-politycznych miało - zdaniem More'a - doprowadzić do wykształcenia się dobrego, szczęśliwego człowieka. Irena Pańków zauważyła, że projekt More'a tworzy zupełnie nowy model antropologiczny. Człowiek - zdaniem autora Utopii - jest z natury dobry, o ile stworzy mu się warunki do realizacji owego dobra (Pańków, 1990, s. 57).

Utworzenie idealnego modelu społeczeństwa miało więc swój wymiar aksjologiczny - dobry człowiek oznaczał dobrego obywatela, a dobry obywatel gwarantował porządek społeczny i realizację zasady sprawiedliwości społecznej. More uznawał więc, że dobrzy obywatele sami będą zdolni do skutecznego zreformowania systemu i wprowadzenia modelu idealnego ładu, a zatem takiego urządzenia, które zapewni wolność, sprawiedliwość i szczęście.

Przykład Utopii pokazuje jednak jak wiele czynników musiałoby zaistnieć jednocześnie, aby owy układ mógł zadziałać - od określonych warunków geograficznych, aż po określony model antropologiczny. Propozycja Thomasa More'a jest więc niemożliwym do zaistnienia konstruktem teoretycznym, który jednak pokazuje problemy ówczesnych społeczeństw i zmusza do refleksji nad zakresem i charakterem reform w państwie. W Utopii możemy także doszukiwać się korzeni socjalizmu utopijnego, bowiem to właśnie nierówności ekonomiczne i własność prywatna były podstawą krytyki Morusa.

Utopijne miasto Tomasza Campanelli

Na bazie “Utopii” More'a, Tomasz Campanella stworzył swój projekt idealnego miasta. Konstruując swoje Miasto Słońca, bazował on zarówno na niektórych założeniach teoretycznych wypracowanych przez angielskiego teoretyka - na przykład na idei geograficznego położenia gwarantującego bezpieczeństwo - jak i na stylu prezentacji założeń. Traktat “Civitas Solis. Idea Republicae Platonica” jest bowiem napisany jako relacja podróżnika z wyprawy do odległej, nieznanej krainy. Ponadto idealne miasto Campanelli, podobnie jak wyspa Morusa, zakładało określony rys antropologiczny człowieka oraz możliwość systemowej korekty ludzkiej etyki i moralności. Motywem do napisania “Miasta Słońca” była podobnie jak w przypadku Utopii krytyka status quo. Przede wszystkim Campanella sprzeciwiał się silnemu przywiązaniu ludzi do własności prywatnej (Dubiel, 2003, s. 72). Stwierdzał on bowiem, że nierówności ekonomiczne powstałe w społeczeństwie generują szereg patologii i uniemożliwiają sprawne funkcjonowanie miasta:

„Skrajna nędza rodzi nikczemność, chytrość, podstęp, robi z ludzi złodziei, zdrajców, wyrzutków, kłamców, krzywoprzysiężców itd., bogactwo zaś prowadzi do buty, pychy, nieuctwa, rodzi zdrajców, fanfaronów, oszustów, samochwałów, arogantów, ludzi o sercu twardym, nieczułym itd. […]” (Campanella, 1994, s. 39-40).

Źródło: http://charliethelibrarian.com/tomasz-campanella-miasto-slonca/ 

Zdaniem Campanelli, sposobem na zbudowanie dobrze funkcjonującego społeczeństwa było więc możliwie daleko idące uwspólnotowienie. Skoro bowiem nierówności generują niegodziwości to zasypanie ich za pomocą niemal pełnej kolektywizacji prowadzić miało - zdaniem włoskiego filozofia - do stworzenia dobrego obywatela, a zatem także dobrego społeczeństwa. Postulaty uwspólnotowienia nie kończyły się jednak na kwestiach ekonomicznych, bowiem Campanella uważał min., że kobiety powinny stanowić własność kolektywną w mieście. W jego koncepcji nie posiadały one praw obywatelskich, a zatem ujmowanie ich jako własności pełnoprawnych obywateli (mężczyzn) wydaje się naturalne.

Aby jednak doprowadzić do równego i sprawiedliwego społeczeństwa, konieczna była odgórna kontrola zachowań społecznych. Campanella bazując na założeniach “Państwa” Platona, stwierdził, że władzę sprawować powinni czterej mędrcy (odpowiednicy platońskich filozofów). Włoski teoretyk wyróżnił: Naczelnego (zwanego Metafizykiem) oraz trzech przybocznych triumwirów: Moc - odpowiedzialną za obronność i wojnę, Mądrość - odpowiedzialną za naukę i edukację oraz Miłość, która dbała o zapewnienie wyżywienia, odzieży oraz o rozmnażanie i wychowanie (Ibidem, s. 63). Władza mędrców nie była w żaden sposób ograniczona instytucjonalnie, co oznacza, że Campanella idealizował władzę filozofów oraz wierzył w ich nieomylność i dobre intencje. Kierowali oni wszystkimi sprawami miasta, łącznie z wyznaczaniem zadań, które obywatele mieli wykonywać (Ibidem, s. 20). Campanella był zatem gotów do niemal całkowitej rezygnacji z wolności, na rzecz równości i społecznego ładu. 

W kształtowaniu owego ładu pomóc miała także konstrukcja architektoniczna miasta. Miała ona, oprócz celów obronnych, kształtować dobrego obywatela. Zgodnie z ideą platońską idealny porządek urbanistyczny sprzyjał bowiem wytwarzaniu wymaganych zachowań społecznych (Gutowski, 2006, s. 65).

Miasto Słońca jest więc kolejnym utopijnym projektem, który do zaistnienia wymagałby szeregu różnych czynników. Podobnie jednak jak Utopia Morusa, traktat Campanelli powstał w kontrze do zastanego porządku społeczno-politycznego i obnażał jego patologie. Tym, co powinno zwrócić szczególną uwagę w Mieście Słońca, jest krytyka własności prywatnej, jako źródła demoralizacji społeczeństwa. Tezy Campanelli dotyczące patologii wynikających ze społecznego rozwarstwienia staną się bowiem podstawą ideologii socjalistycznej w XIX wieku.

Utopijny falanster Charlesa Fouriera

            Przykładem utopii politycznej jest także koncepcja falanstera sformułowana przez Charlesa Fouriera. Ów francuski filozof, obserwując chaos cywilizacji, jej niegospodarność, nieekonomiczność, marnotrawstwo ziemi i pracy oraz wyzysk robotników, doszedł do wniosku, że konieczna jest całkowita zmiana struktury społeczno-ekonomicznej. Jako winowajcę owej sytuacji wskazywał Fourier instytucję pośrednictwa. Jego zdaniem to właśnie pośrednictwo prowadziło do sytuacji, gdzie zarówno robotnik jak i pracodawca są wyzyskiwani, a ceny windowane są sztucznie w górę (Łodzian, 2002, s. 45). Ponadto cywilizację obwiniał Fourier o zniszczenie naturalnego charakteru rodziny, poprzez podporządkowanie jej sztywnym ramom chrześcijańskim (Ibidem, s. 46).

Źródło:https://www.peacebiennale.info/blog/plan-dun-phalanstere-charles-fourier/ 

            Koncepcja Fouriera różni się jednak od pozostałych w podejściu do człowieka. O ile bowiem Morus i Campanella stworzyli model antropologiczny w którym każdy człowiek był niemal taki sam, o tyle Fourier, na podstawie badania namiętności, wyróżnił aż 810 typów ludzkich charakterów (Ibidem, s. 47). W jego koncepcji więc idealne społeczeństwo polega na wzajemnym uzupełnianiu się ludzi o różnych charakterach i predyspozycjach.

            Wyznaczone przez siebie 810 typów charakterów Fourier pomnożył przez 2 i otrzymał liczbę 1620. Tyle osób miało zamieszkiwać jeden falanster. Francuski filozof obliczył, że w przyszłości powstanie 6 milionów tego typu wspólnot, którymi zarządzać będzie Światowy Kongres Falansterów (Mioduszewska, 2009, s. 6). Falanster zaprojektowany został jako pałac (na kształt Wersalu). Był on obiektem mieszkalno-wypoczynkowym i składał się z trzech części. W lewym skrzydle znajdowały się pokoje dla dzieci i młodzieży oraz warsztaty. W prawym mieściły się apartamenty dla dorosłych oraz sale balowe. W centrum pałacu znajdowały się natomiast jadalnie, biblioteki, pracownie naukowe oraz sala Rady (Łodzian, 2002, s. 47).

Priorytetem dla Fouriera w nowym ustroju była praca. Dzięki falansterowi, który zapewniał minimum egzystencji (mieszkanie, żywność, odzież), praca nie była koniecznością egzystencjalną. Skoro obywatele falanstera nie prowadzili działalności zarobkowej, mogli zająć się pracami, które sprawiają im przyjemność i jednocześnie rozwijają ich. Tym samym - twierdził Fourier - zwiększy się wydajność pracy i zmniejszy poziom wypalenia zawodowego. Połowa wytworzonych w ten sposób dóbr szła na cele falansteru, a pozostała część rozdzielana była pomiędzy członków “falangi” (ogół obywateli falanstera) w formie akcji (Ibidem, s. 48).

Dodatkowo Fourier podjął się w swojej koncepcji rozwiązania problemu zniewolonej przez cywilizację miłości. Postulował on zalegalizowanie jej wszelkich odmian, dotychczas pozostających na marginesie społecznym tj. homoseksualizm, poligamia czy gerontofilia.

Koncepcja Charlesa Fouriera nigdy nie została wprowadzona w życie. Badania współczesnej psychologii nie potwierdziły także jego podziałów charakterologicznych człowieka. Falanster jest jednak ważny z co najmniej kilku powodów. Fouriera możemy uznać za pewien archetyp ideologa bezwarunkowego dochodu podstawowego. Twierdzenie francuskiego filozofa, dotyczące faktu, że zapewnienie podstawowych potrzeb egzystencjalnych pozytywnie wpływa na zaangażowanie i wydajność pracy, wydaje się potwierdzać we współczesnych próbach implementacji BDP. Ponadto Fourier słusznie zauważył, że problem windowania cen i organizowania pracodawców w faktyczne oligopole, wynika w znacznej mierze z instytucji pośrednictwa. Jest to problem, który w wielu miejscach występuje do dziś. Pomimo iż postulat uwspólnotowienia i niemal całkowitej samowystarczalności falanstera wydawać się może absurdalny, to stanowił on pewną odpowiedź na niszczenie zasad rynkowych przez pośredników. Warto także zauważyć, że Fourier niejako przewidział proces, który rozpoczął się w drugiej połowie wieku XX i trwa do dziś - proces liberalizacji polityki seksualnej.

Podsumowanie

            Polityczne utopie, pomimo iż są nierealne do wprowadzenia, pełnią ważną rolę poznawczą. Przytoczone w pracy przykłady są jedynie wąskim wycinkiem filozofii utopijnej, bowiem na przestrzeni wieków powstały setki utopii politycznych (min. “Nowa Atlantyda” F. Bacona, “Christianopolis” V. Andreasa, czy choćby utopia seksualna Markiza de Sade “120 dni Sodomy”).

Wszystkie utopie są pewną formą sprzeciwu wobec wyzysku, nierówności, niesprawiedliwości społecznej itp. Ukazują one z jakimi problemami mierzą się państwa i społeczeństwa i przedstawiają swoją wizję, jak im zaradzić. Aspekt krytyczny jest jednak ważniejszy od samych postulatów, dlatego że zmusza do refleksji nad błędami, a zatem także i nad ich korektą we współczesnym społeczeństwie.

Utopie, oprócz swej wartości krytycznej, przesuwają także horyzonty myślenia. Pokazują pewien ideał rzeczywistości, który jest całkowicie niewyobrażalny w ówczesnych społeczeństwach. Z tego powodu niekiedy postulaty formułowane przez utopistów znajdują swoje odzwierciedlenie wiele lat później w praktyce politycznej (choćby minimum egzystencjalne czy wolność seksualna Fouriera). O ile więc całkowite zaistnienie owych utopii jest nierealne, o tyle niektóre, kontrowersyjne jak na owe czasy, postulaty, mogą okazać się z wysoką skutecznością zaimplementowane w przyszłości. 

Utopie stanowią także znakomity eksperyment intelektualny. W polityce próba rozwiązania jakiegokolwiek problemu generuje kilka kolejnych. Z tego powodu stworzenie modelu idealnego państwa i społeczeństwa nie jest możliwe, jednakże w znaczny sposób rozwija intelektualnie. Utopie mają ponadto zwykle charakter aksjologiczny. Skupiają się więc na tym, jakie wartości powinny kierować ludźmi, aby życie było dobre, sprawiedliwe i szczęśliwe. Emil Cioran w książce “Historia i Utopia” stwierdził, że: „Społeczeństwu niezdolnemu do wytworzenia utopii i poświęcenia się jej, grożą skleroza i ruina” (Cioran, 2008, s. 114-115). Projekty utopijne, pełnią więc bardzo istotną rolę społeczną - obnażają niesprawiedliwość aktualnych systemów, proponują rozwiązania i pokazują aksjologiczne cele, do których społeczeństwa powinny dążyć.

Autor: Jakub Chustecki

Bibliografia:

Campanella T. (1994), Miasto Słońca, tłum. L. i R. Brandwajnowie, Wydawnictwo Alfa, Warszawa.

Cioran E. (2008), Historia i utopia, tłum. M. Bieńczyk, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Dubiel M. (2003), "Utopia" i "miasto słońca": dwie utopie społeczno-polityczne renesansu, “Pisma Humanistyczne”, Nr. 5.

Gutowski B. (2006), Przestrzeń marzycieli. Miasto jako projekt utopijny, Oficyna Wydawnicza Feniks.

Lekka-Kowalik A. (2014), Myślenie utopijne w nauce, o nauce i dzięki nauce. Źródło inspiracji czy zagrożeń?, “Ethos”, Nr. 3(107).

Łodzian T. (2002), Utopijna wizja Charlesa Fouriera, “Studenckie Zeszyty Naukowe”, Nr. 5/8.

Mioduszewska Z. (2009), Historia bloku mieszkalnego jako koncepcji antropologicznej, “Kultura i Społeczeństwo”, Nr. 2.

Morus T. (1993), Utopia, tłum. K. Abgarowicz, Wydawnictwo Daimonion, Lublin.

Pańków I. (1990), Filozofia utopii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szacki J. (1980), Spotkania z utopią, Wydawnictwo Iskry, Warszawa.