Bezwarunkowy dochód podstawowy – Czy może stanowić podstawę organizacji nowoczesnego państwa dobrobytu?
Zagadnienie bezwarunkowego dochodu
podstawowego (BDP) jest bezpośrednio związane z dyskusją dotyczącą przyszłości
koncepcji państwa dobrobytu. Nie ma wątpliwości, że klasyczna forma organizacji
ubezpieczeń społecznych i prowadzenia polityki socjalnej przeżywa kryzys.
Problemy zaczęły się już na przełomie lat 70. i 80., co związane było z
odwróceniem powojennej dywidendy demograficznej (Kukołowicz, Szarfenberg,
Trzeciakowski, 2020). Od tamtego czasu temat zapaści państwa opiekuńczego jest
stałym elementem debaty publicznej, a niepewność i nieufność co do efektywności
jego instytucji jest dość powszechna. Powodem takiego stanu rzeczy jest rosnąca
liczba bardzo poważnych wyzwań, związanych ze zmianą podstawowych uwarunkowań
społeczno-gospodarczych. Za najważniejsze należy uznać upowszechnienie tzw.
elastycznych form zatrudnienia oraz szybkie tempo rozwoju technologii, które
wymusza częste zmiany kwalifikacji. Te dwie kwestie powodują załamanie się
dotychczasowego modelu społecznego, opierającego się na uregulowanym,
długotrwałym, pełnoetatowym zatrudnieniu ludzi w wieku produkcyjnym, którzy
regularnie odprowadzają składki na rzecz funduszy ubezpieczeniowych. Wraz z
problemem starzenia się społeczeństwa i niekorzystną strukturą demograficzną sprawia
to, że nieuchronne jest powstawanie dziur w społecznym zabezpieczeniach. Jeżeli
te tendencje się utrzymają, to obecna struktura przestanie poprawnie
funkcjonować. Uzasadnionym wydaje się więc twierdzenie, że potrzebna jest
rewizja części założeń i wartości, a przede wszystkim instrumentów prowadzenia
polityki społecznej.
Jedną z proponowanych alternatyw
jest właśnie bezwarunkowy dochód podstawowy. Mimo ogromnego potencjału,
zainteresowanie tą koncepcją w literaturze dotyczącej zabezpieczenia
społecznego jest stosunkowo niewielkie. Rzadko pojawia się ona również w
dyskursie politycznym i w programach wyborczych oraz nie została nigdy w pełni
wprowadzona w praktyce. Na gruncie polskim zyskała ona pewien rozgłos za sprawą
raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który ukazał się w grudniu 2020
roku. Przeprowadzone badania wskazały, że 87% Polaków nie wie, czym jest BDP
(Kukołowicz, Szarfenberg, Trzeciakowski, 2020). Nie powinno to nikogo dziwić,
biorąc pod uwagę, że działalność w zakresie promocji tej idei w Polsce
ogranicza się do wysiłków podejmowanych przez Polską Sieć Dochodu Podstawowego.
Uważam, że projekt systemowej i ideologicznej zmiany, jaka kryje się za tą
propozycją, jest wart szerokiej publicznej debaty oraz przetestowania w
praktyce. W perspektywie kilku dekad możemy bowiem stanąć przed koniecznością
wprowadzania tego typu rozwiązania.
Zanim jednak przejdę do kwestii
implementacji chciałbym zacząć od fundamentów i wyjaśnić czym właściwie jest
BDP oraz jakie są jego ideowe podstawy. W polskiej literaturze najbardziej
wszechstronną definicję tego pojęcia stworzył prezes wspomnianej już Polskiej
Sieci Dochodu Podstawowego Maciej Szlinder. Jego zdaniem BDP oznacza:
„bezwarunkowe świadczenie pieniężne
wypłacane regularnie przez państwo lub inną jednostkę parapaństwową
indywidualnie wszystkim obywatelkom i obywatelom (względnie rezydentkom i
rezydentom) w wysokości wystarczającej do realizacji podstawowych potrzeb biologicznych
i społecznych”
(Szlinder, 2018).
Sposób myślenia i system wartości
stojący za tym rozwiązaniem trafnie prezentuje brytyjski ekonomista Guy
Standing w swojej książce Basic Income: And How We Can Make It Happen.
Formułuje w niej pięć głównych zasad sprawiedliwości społecznej, które można
uznać za swego rodzaju papierek lakmusowy dla rządowej polityki społecznej.
Tylko BDP spełnia jednocześnie wszystkie wyszczególnione kryteria:
1) Zwiększa bezpieczeństwo
najbardziej zagrożonych grup społecznych.
2) Nie narzuca wybranym grupom
dodatkowych form kontroli ze względu na jego pobieranie.
3) Poszerza prawa odbiorców
świadczenia jednocześnie ograniczając swobodę decyzji dostarczycieli.
4) Nie obciąża społeczności kosztami
ekologicznym.
5) Nie utrudnia ludziom wykonywania
pracy w godny sposób.
W przeciwieństwie do klasycznych
form ubezpieczeń społecznych BDP nie jest związany z podjęciem zatrudnienia,
określonym pułapem dochodów, posiadaniem dzieci, czy innymi czynnikami.
Przyjmuję więc formę prawa obywatelskiego, które w równym stopniu przysługuje
wszystkim, a za jego realizację odpowiedzialne są instytucje państwa. Patrząc z
tej perspektywy, działa on na podobnej zasadzie co np. system edukacji. Na
gruncie ideologicznym BDP wyrasta z przekonania, że każdy człowiek ma prawo do
życia i prowadzenia go zgodnie z własnymi przekonaniami. Żeby jednak to prawo
urzeczywistnić, potrzebne są pewne konkretne materialne gwarancje. Jeżeli dana
jednostka nie jest w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb biologicznych,
społecznych i kulturalnych, to jej prawa zostają faktycznie ograniczone. W
warunkach gospodarki kapitalistycznej ta możliwość wiąże się bezpośrednio z
posiadaniem wystarczającej ilości środków pieniężnych.
źródło: Matt
Kenyon/The Guardian
Na gruncie polskim kwota ta
określana jest jako minimum socjalne i oblicza ją Instytut Pracy i Spraw
Socjalnych – obecnie wynosi 1362 zł (IPiSS, 2022). Ocenia się, że dysponując
takimi zasobami materialnymi, jednostka jest w stanie zacząć względnie normalne
funkcjonowanie w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym. Głównym celem
jest więc całkowita likwidacja ubóstwa, poprzez zapewnienie wszystkim
obywatelom minimum socjalnego. Należy to uznać za niezwykle ambitne
przedsięwzięcie, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w tzw. strefie
niedostatku żyje dziś około 41% Polaków (GUS, 2022). Uważam, że naprawa tego
stanu rzeczy leży w interesie wszystkich, nawet tych, którzy stracą netto na
wprowadzeniu tego świadczenia. Nie chodzi tu wyłącznie o kwestie moralne i
etyczne, ale również o stabilność porządku społecznego, gospodarczego i
politycznego w dłuższym horyzoncie czasowym. Przyjęcie modelu, w którym każdy
ma zapewnione podstawowe środki do życia, pozwoliłoby na złagodzenie
społecznych i politycznych podziałów. Przełożyłoby się to pozytywnie na wzrost
gospodarczy oraz ograniczyłoby poparcie dla populistycznych i radykalnych
ugrupowań. Oznacza to, że projekt ostatecznie byłby korzystny dla ludzi ze
wszystkich przedziałów dochodowych.
Likwidacja ubóstwa nie jest jednak
jedynym powodem, dla którego warto rozważyć wprowadzenie bezwarunkowego dochodu
podstawowego. Kolejnym zagrożeniem dla współczesnych systemów ubezpieczeń
społecznych jest polaryzacja rynku pracy oraz potencjalne bezrobocie
technologiczne. Są one wynikiem upowszechnienia się coraz lepszych i tańszych
rozwiązań zastępujących ludzką pracę, takich jak automatyzacja, robotyzacja i
sztuczna inteligencja. Mimo że ich rosnące wykorzystywanie nie prowadzi do
zmniejszenia ogólnej liczby miejsc pracy (Klenert, Fernandez-Macìas, Anton,
2020), to powoduje wzrost zapotrzebowania na kompetencję profesjonalne i
cyfrowe (Światowe Forum Ekonomiczne, 2020), które dla wielu mogą być ciężkie do
zdobycia. To wszystko oznacza zmniejszenie pewności zatrudnienia wśród ludzi o
niskich i średnich kompetencjach, a nawet niebezpieczeństwo całkowitego
wypchnięcia ich z rynku pracy. BDP jest więc narzędziem realizacji idei,
zgodnie z którą zyski płynące z zastępowania pracy ludzkiej robotami, powinny
podlegać społecznej redystrybucji. Należy przy tym szczególnie wziąć pod uwagę
położenie osób, które tracą zatrudnienie. Sytuacja, w której innowacje
wprowadzane są bez uwzględnienia interesu pracownika, a korzyści są w całości
zagarniane przez pracodawcę, nie powinna mieć miejsca. Tego typu praktyki
prowadzą do poszerzenia się grona osób społecznie wykluczonych, podkopania
zaufania do systemu gospodarczego i instytucji państwowych oraz rozpadu różnego
rodzaju wspólnot. Są więc one współodpowiedzialne za radykalizację nastrojów
politycznych i pogłębienie polaryzacji społecznej. Gwarantowany dochód
zabezpieczyłby pracowników przed wykluczeniem, zapewniłby elastyczność, a nawet
szansę na przebranżowienie się i podniesienie swoich kompetencji.
We wstępie wspomniałem, że koncepcja
BDP nigdy nie została zrealizowana w praktyce. Przeprowadzono jednak szereg
eksperymentów i programów pilotażowych ze świadczeniami, które są do niego
bardzo zbliżone. Miały one za zadanie sprawdzić, jakie efekty społeczne i
gospodarcze miałoby wprowadzenie tej idei. Jeden z bardziej udanych programów został
przeprowadzony w Indiach w 2010 roku i wykazał wiele pozytywnych efektów
związanych z otrzymywaniem BDP (Standing, 2010). Po pierwsze, wbrew powszechnej
opinii transfery pieniężne nie wiązały się wcale z dezaktywizacją zawodową i
bezrobociem. W rzeczywistości stało się coś zupełnie przeciwnego – osoby mające
zapewnione bezpieczeństwo socjalne zwiększyły swoją aktywność ekonomiczną.
Szczególnie widoczne było to w przypadku działalności na własny rachunek, która
wiązała się z ryzykiem ekonomicznym. Ludzie znacznie częściej zakładali własne
biznesy, decydowali się na rozpoczęcie domowej produkcji różnych wyrobów,
kupowali zwierzęta, sprzęt rolniczy, maszyny i inwestowali w zwiększenie
efektywności swojej pracy. Po drugie, zaobserwowano znaczną poprawę w obszarze
edukacji i inwestycji w tzw. kapitał ludzki. Dzieci częściej zapisywano do
szkół, miały zauważalnie większą frekwencję i lepsze wyniki w nauce. Rzadziej
wykonywały również prace, które mogłyby przeszkodził im w rozwoju oraz były
bardziej skłonne do kontynuowania nauki. Pozytywne zmiany zaszły również w
ogólnym stanie zdrowia ludności. Należy przypisać to przede wszystkim
zwiększonej możliwości zakupu odpowiednich leków, dostępowi do lepszej jakości
żywności i ograniczeniu odczuwanego stresu, lęku i niepokoju. Jednak oprócz
wymiaru ekonomicznego należy również docenić wpływ BDP na emancypację jednostki
i poszerzenie obszaru jej faktycznej wolności. Jak wskazuje Ministerstwo
Finansów Indii:
„Okoliczności, które sprawiają, że
ludzie są uwięzieni w biedzie są zróżnicowane; ryzyka, na jakie są narażeni i
wstrząsy, z którymi się borykają, również się różnią. Państwo nie jest zawsze w
najlepszej pozycji, aby określić, które ryzyka powinny być łagodzone i co
należy uznać za priorytet. BDP efektywnie uwalnia obywateli od relacji
paternalistycznych i klientalnych z państwem” (Economic Survey, 2017).
Powyższe wnioski potwierdza kolejny
eksperyment, który przeprowadzono w Finlandii w latach 2017-2018 (Kela, 2020).
Jego głównym sukcesem było znaczące polepszenie fizycznego i psychicznego
dobrostanu uczestników. Byli bardziej zadowoleni ze swojego życia, mieli lepsze
samopoczucie, rzadziej doświadczali psychicznych napięć, lęków, smutków,
samotności, niepewności, stresu czy depresji. Przełożyło się to w oczywisty sposób
na ich stan zdrowia, zdolność do podejmowania działań i poczucie własnej
sprawczości. W większym stopniu ufali również innym ludziom i państwowym
instytucjom. W przeciwieństwie do eksperymentu w Indiach, nie zauważono
większego wpływu na zatrudnienie i aktywizację zawodową. Jest to zrozumiałe,
gdy weźmiemy pod uwagę znaczne różnicę w warunkach społeczno-gospodarczych w
tych krajach.
Eksperyment wykazał ponadto wiele
problemów, z jakimi zmagają się klasyczne formy ubezpieczeń społecznych. Przede
wszystkim należy zauważyć, że zasiłki i renty generują znaczne ilości
uciążliwej, upokarzającej oraz kosztownej biurokracji. Wprowadzenie BDP
umożliwiłoby zniesienie części świadczeń socjalnych (szczególnie tych najmniej
efektywnych np. zasiłek dla bezrobotnych). To zlikwidowałoby cały szereg
kosztów administracyjnych, gdyż przy tego typu świadczeniach zatrudnionych jest
mnóstwo ludzi, którzy zbierają wnioski, weryfikują, a potem regularnie
sprawdzają petentów. Kluczową kwestią jest tu nie tylko koszt, ale i wyraźna
stygmatyzacja osób pobierających zasiłki. Jeżeli polityka skierowana jest
wyłącznie do potrzebujących, to ubiegając się o nią, przyznajemy się do
nieradzenia sobie w życiu, do bycia „przegranymi”. W kapitalistycznej kulturze
sukcesu, merytokracji, konkurencji i zaradności, wiąże się to z poczuciem
wstydu i lęku. Jak przyznaje jeden z uczestników fińskiego programu
pilotażowego:
„To była wielka ulga, ponieważ
pozbyłem się całej biurokracji - wspomina. - Nie musiałem wypełniać żadnych
formularzy ani uczęszczać na zajęcia, na których uczą cię, jak zrobić CV i tego
typu rzeczy. Mogłem skoncentrować się na mojej pracy, czyli pisaniu książek i
opowiadań” (Matthews,
2020).
Nietrudno dojść do wniosku, że
poczucie bezpieczeństwa, które zapewnia regularny dochód, w połączeniu z
brakiem stresu związanego z koniecznością nawigowania meandrów systemu
ubezpieczeń dodaję motywacji i energii do działania. Innymi słowy: „kiedy
czujesz się bezpiecznie, czujesz się wolny, a jeśli czujesz się wolny, stajesz
się kreatywny, a jeśli jesteś kreatywny, stajesz się produktywny” (Muraja,
2019). Kolejną przewagą BDP jest fakt, że pozwala ominąć tzw. pułapkę
bezrobocia, która stanowi plagę państw opiekuńczych. Jeżeli dane świadczenie
przyznawane jest tylko bezrobotnym, to ma wyraźnie negatywny wpływ na motywację
ludzi do pracy, ponieważ powoduje ona utratę zasiłku. W momencie, gdy pensja
jest stosunkowo niska, podejmowanie ryzyka związanego z zatrudnieniem jest
zwyczajnie nieopłacalne. Podobnie sprawa ma się ze świadczeniami, które związane
są z kryterium określonego poziomu dochodów.
Uważam, że wprowadzenie
bezwarunkowego dochodu podstawowego jest przede wszystkim kwestią
zabezpieczenia wolności jednostki i realizacji zasady sprawiedliwości
społecznej. Argumenty natury ekonomicznej są ważne, ale względy moralne i
etyczne powinny kierować całym przedsięwzięciem. BDP jest próbą
urzeczywistnienia idei społeczeństwa egalitarnego, wolnego od ubóstwa i
wyzysku. Stanowi również materialny wyraz przekonania, że każdą jednostkę
należy traktować jako wolną i równą oraz że każdy zasługuję na szacunek i godne
życie.
Autor: Bartosz Cieśla
Bibliografia
Government of India, Ministry of
Finance (2017), Universal Basic Income: A Conversation With and Within the
Mahatma. 2016-2017. Economic Survey. Chapter 9,
https://www.indiabudget.gov.in/budget2017-2018/es2016-17/echap09.pdf (dostęp
12.05.2021).
GUS (2022), Ubóstwo w Polsce w
latach 2019 i 2020,
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/ubostwo-w-polsce-w-latach-2019-i-2020,1,10.html
(dostęp 11.05.2021).
IPiSS (2022), Poziom i struktura
minimum socjalnego w IV kwartale 2021 r.,
https://www.ipiss.com.pl/?zaklady=minimum-socjalne (dostęp 26.04.2022).
Kela (2020), Results of Finland's
basic income experiment: small employment effects, better perceived economic
security and mental wellbeing,
https://www.kela.fi/web/en/news-archive/-/asset_publisher/lN08GY2nIrZo/content/results-of-the-basic-income-experiment-small-employment-effects-better-perceived-economic-security-and-mental-wellbeing
(dostęp 12.05.2021).
Klenert D., Fernandez-MacÌas E.,
Anton J. (2020), Do robots really destroy jobs? Evidence
from Europe, https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/jrc118393.pdf
(dostęp 11.05.2021).
Kukołowicz, P., Szarfenberg, R.,
Trzeciakowski, R. (2020), Bezwarunkowy Dochód Podstawowy. Nowy pomysł na
państwo opiekuńcze?, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa,
https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/02/PIE-Raport_Bezwarunkowy-dochod.pdf
(dostęp 10.05.2021).
Matthews A. (2020), Does Finland
show the way to universal basic income?, Deutsche Welle
https://www.dw.com/en/does-finland-show-the-way-to-universal-basic-income/a-53595886
(dostęp 12.05.2021).
Muraya T, (2019), Perustulokoe-eläin,
wydawnictwo Vastapaino.
Standing G. (2013), Unconditional Basic Income: Two pilots in Madhya
Pradesh A Background Note prepared for the Delhi Conference, May 30-31, 2013,
https://web.archive.org/web/20180910212532/http://www.guystanding.com/files/documents/Basic_Income_Pilots_in_India_note_for_inaugural.pdf
(dostęp 11.05.2021).
Standing G. (2017), Basic Income:
And How We Can Make It happen, wydawnictwo Penguin Books.
Szlinder M. (2018), Bezwarunkowy
dochód podstawowy, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Światowe Forum Ekonomiczne (2020), The
Future of Jobs Report. October, 2020,
http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf (dostęp 11.05.2021).